قیمت دلار شبکه اطلاع‌ رسانی طلا و ارز

مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیرهٔ جهانی این امتیازات چشم‌گیر را به اقتصاد آمریکا داده‌است. شاخص دلار ایالات متحده آمریکا که به ارزش دلار ایالات متحده شناخته می شود مهم ترین شاخص برای سنجیدن ارزش دلار در میان بقیه ارز های جهان است . هم اکنون ارزش دلار در بالاترین حد خود پس از آگوست سال 2003 می باشد .

  • حواله نوعی دستور پرداخت است که به موجب آن، یک بانک یا مؤسسه مالی به تقاضای مشتری خود، به یکی از بانک‌های همکار(کارگزار) خود در خارج از کشور، حواله‌ ای را صادر می‌کند و از آن موسسه می‌خواهد مبلغ حواله را به ذی‌نفع آن پرداخت کند.
  • همین اتاق برای مهمان ژاپنی ۱۰ هزار ین می‌شود که خیلی ارزان است.
  • اگر سبد ایرانی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود، می‌فهمیم که نرخ حقیقی ارز با نرخ واقعی هم‌خوانی ندارد.
  • نرخ ارز اسمی نرخ ارز جاری را نشان می‌دهد و در بازار ارز برای معاملات ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار ارز دربسیاری از موارد متاثر از رویدادهای مهم اقتصادی وسیاسی کشور است. همانطور که اشاره شد عوامل خارجی که به روابط دیپلماتیک بین کشورها به طور مثال ایران و امریکا اشاره دارد در بسیاری از موارد باعث نواسانات در بازار ارز می شود. دلار کانادا که روز قبل تا ۲۶,۶۱۵ (بیست و شش هزار و ششصد و پانزده ) تومان رسیده بود، امروز – دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ مصادف با ۰۵ دسامبر ۲۰۲۲ – با رشد ۱.۰۷ درصدی به ۲۶,۹۰۵ (بیست و شش هزار و نهصد و پنج ) تومان رسید.

عصر دیروز خرید دلار ۳۴ هزار و ۶۶۰ تومان تمام می‌شد و حالا شاهد افزایش ۵۴۰ تومانی ارزش این اسکناس در نیمه ابتدایی معاملات بازار متشکل ارزی هستیم. قیمت یورو امروز جهش هزار و ۶۰۰ تومانی داشت و روی پله ۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان ایستاد درحالی که دیروز اسکناس اروپا با نرخ ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود خاتمه داده بود. از جمله این کشورها می‌توان به زیمبابوه، پرتوریکو، جامائیکا و… در مبادلات اقتصادی بین‌المللی از ارزهای مهمی چون دلار یا یورو استفاده می‌شود. در ایران ارز به مفهوم واحد پول سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با یوروی ۱۰ هزار تومانی یک شب هتل برای شما یک‌میلیون تمام می‌شود که خیلی گران است. همین اتاق برای مهمان ژاپنی ۱۰ هزار ین می‌شود که خیلی ارزان است. نرخ حقیقی ارز یک قیمت نهانی و سری نیست که درنهایت قیمت بازار به سمت آن حرکت کند. اگر اتفاقی بیفتد که تقاضای خارجی برای کالا و خدمات ایرانی زیاد شود (مثل رشد عطش گردشگرها برای بازدید از ایران) سمت عرضه سنگین می‌شود و دلار ارزان می‌شود. در مقابل تحریم و تنش‌های بین‌المللی منجر به افت عرضه و رشد قیمت دلار می‌شود.

قیمت دلار امروز ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ، نرخ دلار آزاد

قیمت سکه امامی امروز دوشنبه ۱۴ آذر همزمان با آغاز خرید و فروش‌های بازار به ۱۷ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان ارتقا پیدا کرد و نسبت به دیروز ۱۲۷ هزار تومان رشد داشت. همزمان قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با رشد ۴۸ هزار تومانی به ۱۶ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به یک قدمی محدوده ۱۷ میلیون رسید. سکه گرمی، اما بدون تغییر قیمت، سه میلیون و ۶۲۰ هزار تومان فروخته شد. امروز ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در بازار متشکل ارزی در لحظه انتشار این گزارش، قیمت فروش دلار توافقی ۳۴ هزار و ۸۶۴ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۴ هزار و ۸۵۵ تومان اعلام شده است.

تصاویر: بارش برف در برخی شهرهای تهران

برای مثال تغییر ارزش یورو در مقابل دلار، اقتصاد اروپا و امریکا را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش ارزش یورو در مقابل دلار برای اکثر اروپایی‌ها اتفاقی مثبت است چرا که قدرت خرید مصرف‌کنندگان و واردکنندگان اروپایی افزایش می‌یابد. ولی افزایش ارزش یورو برای صادرکنندگان اروپایی در حوزه یورو مطلوب نیست چرا که قیمت تولیدات اروپایی برای مصرف‌کنندگان خارجی افزایش پیدا می‌کند و سبب کاهش قدرت رقابتی شرکت‌های اروپایی در مقابل شرکت‌های خارجی به خصوص شرکت‎‌‌های امریکایی می‌شود. قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز دوشنبه ۱۴ آذر همزمان با نیمه ابتدایی معاملات بازار یک میلیون و ۶۱۲ هزار تومان به ثبت رسید. رقمی که رشد ۱۸ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار را در شروع خرید و فروش‌های امروز نشان می‌دهد. حالا قیمت طلا ۱۸ عیار نسبت به اولین روز هفته رشد ۳۹ هزار تومانی دارد.

متوسط قیمت خانه در تهران به ۴۶.۷ میلیون تومان رسید

در پایان امروز قیمت دلار روند صعودی را در پیش گرفت و به ۳۳,۹۰۰ (سی و سه هزار و نهصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۲.۵ درصدی را تجربه کرده است. امروز قیمت دلار متشکل در بازار خلاف روند روز پیش پایین آمد و به ۳۳,۷۵۰ (سی و سه هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید که در مقایسه با روز قبل ، کاهش ۱.۳۷ درصدی داشته است. در این جا منظور دلاری است که شما امروز در بازار خرید و فروش می‌کنید اما فردای روز خرید خود آن را دریافت می‌نمایید. در این قیمت گذاری که بر اساس پیش بینی های فعالان اقتصادی در بازار غیر رسمی انجام می شود ممکن است بالا رود یا پایین بیاید و همچنین تابع تمام اتفاقات و نوسانات مختلف است. پس به طور دقیق نمی توان از گران یا ارزن بودن دلار فردایی صحبت کرد. بر پایه این نظریه از طریق مقایسه قیمت‌های یک کالای مشخص بر حسب پول‌های مختلف می‌توان نرخ تبدیل واقعی پول‌ها را در شرایط بازار آزاد و کارآمد محاسبه نمود.