قیمت دلار آمریکا جدول قیمت ارز ارانیکو

شما با یک دوست آمریکایی به رستوران می‌روید و غذای ۵۰ هزار تومانی سفارش می‌دهید. گرانی غذا شما را اذیت می‌کند اما دوست آمریکایی از غذای ۵ دلاری خود به‌شدت راضی است. به همین دلیل وقتی یک اتفاقی بیفتد که دلار بالا برود، دلایلی برای پایین آمدن قیمت ایجاد می‌شود و وقتی قیمت پایین بیاید، نیرویی قیمت دلار را بالا می‌کشد. متقاضیان دلار به دودسته سفته‌بازها و متقاضیان واقعی تقسیم می‌شوند.

  • امروز قیمت دلار در مقایسه با روند روز گذشته کاهش را در پیش گرفت و به ۳۳,۷۵۰ (سی و سه هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید که نسبت به روز قبل افت ۱.۳۷ درصدی داشته است.
  • به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود.
  • برای مثال تغییر ارزش یورو در مقابل دلار، اقتصاد اروپا و امریکا را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • قیمت دلار دولتی یا مبادله‌ای توسط دولت و در جایی به اسم مرکز مبادلات ارزی تعیین می‌شود.
  • گران شدن ارز و افزایش کاذب درآمد دولت، بی‌تدبیری مسئولین را پنهان می‌کند.

قیمت سکه امامی امروز دوشنبه ۱۴ آذر همزمان با آغاز خرید و فروش‌های بازار به ۱۷ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان ارتقا پیدا کرد و نسبت به دیروز ۱۲۷ هزار تومان رشد داشت. همزمان قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با رشد ۴۸ هزار تومانی به ۱۶ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به یک قدمی محدوده ۱۷ میلیون رسید. سکه گرمی، اما بدون تغییر قیمت، سه میلیون و ۶۲۰ هزار تومان فروخته شد. امروز ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در بازار متشکل ارزی در لحظه انتشار این گزارش، قیمت فروش دلار توافقی ۳۴ هزار و ۸۶۴ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۴ هزار و ۸۵۵ تومان اعلام شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد

بازار ارز دربسیاری از موارد متاثر از رویدادهای مهم اقتصادی وسیاسی کشور است. همانطور که اشاره شد عوامل خارجی که به روابط دیپلماتیک بین کشورها به طور مثال ایران و امریکا اشاره دارد در بسیاری از موارد باعث نواسانات در بازار ارز می شود. دلار کانادا که روز قبل تا ۲۶,۶۱۵ (بیست و شش هزار و ششصد و پانزده ) تومان رسیده بود، امروز – دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ مصادف با ۰۵ دسامبر ۲۰۲۲ – با رشد ۱.۰۷ درصدی به ۲۶,۹۰۵ (بیست و شش هزار و نهصد و پنج ) تومان رسید.

بانک مرکزی و قیمت دلار

عصر دیروز خرید دلار ۳۴ هزار و ۶۶۰ تومان تمام می‌شد و حالا شاهد افزایش ۵۴۰ تومانی ارزش این اسکناس در نیمه ابتدایی معاملات بازار متشکل ارزی هستیم. قیمت یورو امروز جهش هزار و ۶۰۰ تومانی داشت و روی پله ۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان ایستاد درحالی که دیروز اسکناس اروپا با نرخ ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود خاتمه داده بود. از جمله این کشورها می‌توان به زیمبابوه، پرتوریکو، جامائیکا و… در مبادلات اقتصادی بین‌المللی از ارزهای مهمی چون دلار یا یورو استفاده می‌شود. در ایران ارز به مفهوم واحد پول سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت دلار، یورو و پوند امروز ۱۴۰۱/۰۹/۱۴

در پایان امروز قیمت دلار روند صعودی را در پیش گرفت و به ۳۳,۹۰۰ (سی و سه هزار و نهصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۲.۵ درصدی را تجربه کرده است. امروز قیمت دلار متشکل در بازار خلاف روند روز پیش پایین آمد و به ۳۳,۷۵۰ (سی و سه هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید که در مقایسه با روز قبل ، کاهش ۱.۳۷ درصدی داشته است. در این جا منظور دلاری است که شما امروز در بازار خرید و فروش می‌کنید اما فردای روز خرید خود آن را دریافت می‌نمایید. در این قیمت گذاری که بر اساس پیش بینی های فعالان اقتصادی در بازار غیر رسمی انجام می شود ممکن است بالا رود یا پایین بیاید و همچنین تابع تمام اتفاقات و نوسانات مختلف است. پس به طور دقیق نمی توان از گران یا ارزن بودن دلار فردایی صحبت کرد. بر پایه این نظریه از طریق مقایسه قیمت‌های یک کالای مشخص بر حسب پول‌های مختلف می‌توان نرخ تبدیل واقعی پول‌ها را در شرایط بازار آزاد و کارآمد محاسبه نمود.