فرارو نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو ۱۴ آذر ۱۴۰۱

نرخ ارز ثابت از طرف دولت‌ها با هدف ثابت ماندن ارزش پول ملی کشور در محدوده مورد نظر دولت‌ها تعیین می‌شود. از آن جا که بانک‌های مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول ملی را به عهده دارند، نرخ رسمی ارز کشور را با قیمت طلا در یک مسیر قرار می دهد. مثلا در کشور ایران نرخ ارز ثابت که دولت در برابر دلار امریکا در نظر گرفت ریال است. نرخ ارز اسمی نرخ ارز جاری را نشان می‌دهد و در بازار ارز برای معاملات ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرخ حقیقی ارز نرخی است که با توجه به سطح قیمت‌ها در داخل و خارج از کشور به دست می‌آید.

  • از آنجاییکه نرخ حقیقی دلار در ترسیم الگوی تجارت و میزان واردات و صادرات هر کشوری موثر است از اهمیتی ویژه ای برخوردار است.در نتیجه نرخ واقعی دلار از شاخص برابری قدرت خرید دلار امریکا به ریال ایران به دست می آید.
  • در بازار ارز قیمت فروش دلار آمریکا در صرافی بانک ملی ایران در مقایسه با نرخ روز گذشته، ۳۳,۴۶۶ (سی و سه هزار و چهارصد و شصت و شش تومان) اعلام شده است.
  • تورم در ایران سال های طولانی است که اقتصاد را آزرده کرده است.
  • سرانجام دلار توانست بالای مرز حساس قیمتی ۳۵هزار و ۸۰۰ تومان ثابت شود و رشد بیشتری داشته باشد.

در زمانی که معامله ارز قاچاق اعلام شد و رسک حمل و نقل آن افزایش یافت بر روی قیمت دلار در نقاط مختلف ایران هم اثر گذار شد. نرخ ارز شناور همان نرخ ارز نوسان دار است که در آن خرید و فروش هرگونه ارز و تبادلات ارزی در هر کشور با توجه به بازار جهانی ارز و نرخ آن در کشورهای دیگر ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه مدت تغییر کند. شهر مشهد به دلیل همجواری با مرز شرقی ایران و به دلیل اینکه در نواحی مرزی خرید و فروش معاملات بیشتر نقدی است و بانکی وجود ندارد قیمت ارز از نواحی مرکزی ایران پایین تر رقم می خورد. در زمانی که معامله ارز قاچاق اعلام گشت و در حمل و نقل آن امکان ریسک و خرید افزایش یافت بر روی قیمت دلار در نقاط مختلف ایران هم اثر گذار شد. نرخ ارز شناور همان نرخ ارز نوسان دار است که در آن خرید و فروش هرگونه ارز و تبادلات ارزی در هر کشور با توجه به بازار جهانی آن ارز و نرخ اش در کشورهای دیگر ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه مدت تغییر کند. مهم‌ترین و پرکاربردترین ارزها در بازار ایران دلار آمریکا، یورو، یوآن چین، درهم امارات، لیر ترکیه است.

تشخیص دلار تقلبی

از آنجاییکه نرخ حقیقی دلار در ترسیم الگوی تجارت و میزان واردات و صادرات هر کشوری موثر است از اهمیتی ویژه ای برخوردار است.در نتیجه نرخ واقعی دلار از شاخص برابری قدرت خرید دلار امریکا به ریال ایران به دست می آید. قیمت فروش دلار توافقی امروز 34 هزار و 864 تومان و قیمت خرید دلار توافقی 34 هزار و 855 تومان و قیمت فروش یورو توافقی امروز 37 هزار و 512 تومان معامله می شود. دولت با همراهی بخش‌ خصوصی باید اقدامی جهت تقویت کالاهای تولیدی داشته باشد و فضایی برای افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی را مهیا کند؛ چرا که تنها با روشن شدن موتور تولید است که سطح درآمدهای دولت افزایش می‌یابد. معتقدیم چنانچه سطح درآمد دولت از محلی صادرات افزایش یابد قیمت دلار گران نخواهد شد. بررسی نوسانات قیمتی در بازار طلا، سکه و ارز از جهش نرخ ارز در بازار حکایت دارد. تعدادی از صرافی های ایران در بعضی از کشورها دارای حساب ارزی هستند و می‌توانند برای افرادی که درخواست حواله دلار می‌کنند برای همان کشور حواله تهیه کنند.

کاربران گرامی، با توجه به برخی محدودیت‏‏ها تا اطلاع ثانوی انتشار نرخ ارز بازار آزاد متوقف خواهد بود. دلار ایالات متحده در کنار سول جدید پرو در مناطق توریستی شلوغ به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سیاست ارزی دیگر آزاد گذاشتن نرخ ارز در یک محدوده کنترل‌شده است.

تقی رحمانی به یورونیوز: مردم می‌گویند ما این حکومت دینی تبعیض‌آمیز را نمی‌خواهیم

قیمت دلار در صرافی ملی امروز شنبه 12 آذر ماه سال جاری 33 هزار و 567 تومان و قیمت یورور 35 و 312 تعیین شد. به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است. امروز در بازار قیمت دلار متشکل بر مدار رشد حرکت کرد و به ۳۳,۹۰۰ (سی و سه هزار و نهصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۲.۵ درصدی را تجربه کرده است. برای محاسبه نرخ حقیقی دلار می‌توانیم کالاها و یا خدمات یک کشور را با خدمات و کالاهای یک کشور دیگر مقایسه کنیم. نرخ حقیقی دلار را می توانیم از راه فرمولی ساده بدست بیاوریم؛ نرخ اسمی دلار را در قیمت داخلی محصول ضرب و جواب را تقسیم بر قیمت خارجی آن محصول می‌کنیم و نرخ حقیقی دلار برای یک محصول مورد نظر را در می‌یابیم.

قیمت دلار و قیمت یورو توافقی

نرخ حقیقی ارز نشان دهنده قیمت نسبی کالا و خدمات تولید شده در داخل کشور در مقایسه با قیمت نسبی کالا و خدمات تولید شده در خارج از کشور است. به این ترتیب که حمل و نقل ارز از محلی که عرضه می شود یعنی تهران تا مقصد و شهر مشهد همچنین بر روی قیمت دلار مشهد تاثیر می گذارد. این اتفاق در شرایط اقتصادی خاص مثل امروز ایران که نوسان قیمت دلار بسیار زیاد است و درخواست برای خرید دلار بالا است تشدید می شود. ۲ روز پیش دلار در سامانه سنا مانند ۴ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در سامانه سنا که ۴ روز پیش تا ۳۳,۴۶۶ (سی و سه هزار و چهارصد و شصت و شش ) تومان رسیده بود، امروز – دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ مصادف با ۰۵ دسامبر ۲۰۲۲ – با رشد ۰.۳ درصدی به ۳۳,۵۶۷ (سی و سه هزار و پانصد و شصت و هفت ) تومان رسید.