دلار آمریکا ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود. هرگونه تغییر در ذخایر ارزی کشور، می‌تواند به سرعت بر روی سایر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. امروز قیمت دلار روند رو به رشدی داشت و به ۳۴,۲۱۰ (سی و چهار هزار و دویست و ده ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۹ درصدی داشته است. شهر مشهد به دلیل همجواری با مرز شرقی ایران و به دلیل اینکه در نواحی مرزی خرید و فروش معاملات بیشتر نقدی است و بانکی وجود ندارد قیمت ارز از نواحی مرکزی ایران پایین‌تر رقم می‌خورد.

  • برای محاسبه تبدیل دلار به یورو، دینار عراق، لیر ترکیه و سایر ارزهای رایج در کشور ایران، می توانید بهصفحه تبدیل نرخ ارز مراجعه کنید.
  • کارکرد سامانه سنا، ارزیابی و نظارت بر ارز و مبادلات ارزی است که از سال 90 راه‌ اندازی شده است و صرافی ها موظف به ثبت معاملات روزانه ارزی خود در این سامانه هستند.
  • قیمت سکه امامی به 17,400,000 (هفده میلیون و چهارصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است.
  • قیمت فروش دلار توافقی امروز 34 هزار و 864 تومان و قیمت خرید دلار توافقی 34 هزار و 855 تومان و قیمت فروش یورو توافقی امروز 37 هزار و 512 تومان معامله می شود.
  • به صورت کلی نظام‌های ارزی در طیفی تعریف می‌شوند که دریک سر آن نظام‌های«شناور مطلق» و در سردیگر آن«ثابت مطلق» قرار دارند.

بانک ها یا موسسات مالی برای اینکه بتوانند میزان امنیت روند نقل و انتقال حواله های ارزی را افزایش دهند، قوانین سفت و سختی را در نظر گرفتند که یکی از آنها دریافت مدارک شناسایی معتبر از اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است. © تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. سرانجام دلار توانست بالای مرز حساس قیمتی ۳۵هزار و ۸۰۰ تومان ثابت شود و رشد بیشتری داشته باشد. به گزارش شبکه شرق، هر اونس طلا، امروز به ۱,۸۰۸ (یک هزار و هشتصد و هشت) دلار رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۵۸ درصدی داشته است.

چطور می توان به جداول و اطلاعات تخصصی تر قیمت دلار دست پیدا کرد؟

در پایان معاملات قیمت طلا و سکه روند نزولی داشتند، قیمت دلار اما بالا رفت و به ۳۳,۹۰۰ (سی و سه هزار و نهصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۲.۵ درصدی داشته است. سیستم سنا در واقع سایتی است که بانک مرکزی در راستای ارائه میانگین قیمت دلار در صرافی‌ها به راه انداخته است. همچنین با هدف آسان کردن سفر به عتبات عالیات، زائران می توانند از طریق همین سامانه سنا ارز دریافت کنند.

اخبار جهان

مهم‌ترین و پرکاربردترین ارزها در بازار ایران دلار آمریکا، یورو، یوآن چین، درهم امارات و لیر ترکیه است. این ارزها بخش عمده داده و ستد بازار ارز ایران را به خود اختصاص داده‌اند. منظور از دلار سبزه، نرخ مبادله دلار در بازار سبزه میدان تهران می باشد. سبزه میدان، میدانی است که در نزدیکی بازار تهران در مجاورت بازار ۱۵ خرداد واقع شده است و از مراکز خرید و فروش آزاد دلار محسوب می شود. مقصود از قیمت دلار افشار نیز نرخ خرید و فروش دلار در منطقه پاساژ افشار در حوالی چهارراه استانبول می باشد. در این دو بازار که مرکز اصلی فعالیت دلالان ارز (فروشندگان خیابانی و فاقد مجوز) می باشد معاملات به دو شکل نقدی و فردایی صورت می گیرد.

این سامانه در راستای فراهم کردن ارز و آسان نمودن تامین ارز برای واردات کالا و ساخن یک فضای مطمئن معاملات برای خریداران و فروشندگان کالا و ارز به وجود امده است. برخی از کشورها نیز از واحدهای پولی مهم دنیا برای دادوستدهای داخلی خود بهر می‌گیرند. به طور مثال در حال حاضر به غیر از ایالات متحده آمریکا، 27 کشور دیگر نیز دلار آمریکا را به عنوان واحد پول خود انتخاب کرده‌اند.

در این روش دولت با تزریق دلار یا با خرید آن سعی می‌کند نرخ ارز را بر روی یک عدد ثابت نگه دارد. برای مثال در پنج سال گذشته دولت ژاپن سعی کرده که صد ین برابر با یک دلار بماند. در غیر این صورت ممکن بود قیمت دلار در ژاپن به‌شدت سقوط کند و با گران شدن ین صادرات کالاهای ژاپنی مثل سونی و تویوتا فلج شود.

از آنجایی که نرخ حقیقی دلار در ترسیم الگوی تجارت و میزان واردات و صادرات هر کشوری موثر است از اهمیتی ویژه‌ای برخوردار است. در نتیجه نرخ واقعی دلار از شاخص برابری قدرت خرید دلار امریکا به ریال ایران به دست می‌آید. بر پایه این نظریه که به قانون یک قیمت معروف است در بازارهای رقابتی که در آن‌ها هزینه حمل و نقل و موانع تجاری مانند تعرفه گمرکی وجود نداشته باشد یا به بیان دیگر شرایط بازار آزاد برقرار باشد برای کالاهای یکسان قیمت‌های یکسانی وجود خواهد داشت. با فرض برابر بودن تورم در دو کشور، هر گاه قیمت یک کالا در یکی از کشورها یا بازارها کاهش یا افزایش یابد پس از مدت کوتاهی تغییرات عرضه و تقاضا این تفاوت قیمت را از بین خواهد برد. سیستم‌های ارزی شناور به سیستمی اطلاق می‌شود، که در آن نرخ ارز آزادانه توسط بازار تعیین می‌شود و دولت در بازار پول و ارز برای رسیدن به نرخ ارز خاصی دخالت نمی‌کند. سیستم‌های ارزی شناور به دو دسته شناور مدیریت شده و شناور مطلق تقسیم می‌شوند.