رکوردشکنی بی‌سابقه قیمت دلار در روز شنبه ۲۶ آذر؛ دلار در هشت ماه ۱۲ هزار تومان گران شد-فارکس تکنیکال

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۷۰۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا به قول دولت «جراحی اقتصادی» مجله خبری فارکس تکنیکال آنقدر ترسناک بوده که حالا رکورد تورم تاریخ در بخش خوراکی شکسته شده است. تورم خوراکی‌ها، ۶ ماه پس از این «جراحی» حالا به ۶۷.۵ درصد در آبان‌ماه رسیده؛ عددی که در تاریخ ایران پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.

  • امروز قیمت طلا ۱۸ عیار در بازار بالا رفت و هر گرم با تجربه رشد ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، به ۱,۷۰۷,۰۰۰ (یک میلیون و هفتصد و هفت هزار) تومان رسید.
  • البته در نقاط مرزی نیز قاچاق ارز بسیار اتفاق می افتد که این موضوع بر پایین آمدن قیمت این دلار دامن زده است.
  • شما با یک دوست آمریکایی به رستوران می‌روید و غذای ۵۰ هزار تومانی سفارش می‌دهید.
  • هر مثقال طلا در بازار داخلی، 7 میلیون و 390 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هراونس طلادر بازارهای جهانی 1793 دلار است.
  • منظور از قیمت دلار هرات، همان نرخ مبادله این ارز در شهر هرات می باشد.

خود این دلار تهران هم با توجه به مکان‌هایی که در آن فروخته می‌شود نام‌های متفاوتی به خود می‌گیرد و همچنین ممکن است نرخ ارز در هر یک از این منطقه‌ها با دیگر مناطق متفاوت باشد. تاریخ دلار به بیش از ۲۰۰ سال برمی گردد نظر به اینکه کنگره قاره‌ای ایالات متحده آمریکا اجازه به انتشار دلار آمریکا در تاریخ ۸ اوت ۱۷۸۶ داد. دلار توسط کنگره برای انتشار در انواع سکه‌ها و اسکناس‌های مختلف پذیرفته شد. همانطور که در دلار تهران اشاره شد در این جا هم به دلاری گفته می شود که در شهر مشهد خرید و فروش شود. دلار مشهد اساسا از دلار تهران ارزان تر است زیرا در نوسانات نرخ ارز بعد جغرافیایی و مکانی نیز دارای اهمیت است.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را 4200 تومان اعلام کرده است. هم‌زمان کمپین‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران برای خارج کردن سرمایه‌شان از بانک‌ها و تبدیل آن به دلار ایجاد شده است. کارزارهایی که تضعیف اقتصادی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند. با آغاز خیزش انقلابی و اعمال تحریم‌های جدید بین‌المللی، از اوایل سال جاری، ریال ایران حدود نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

برگزاری تجمعات انقلابی و شعاردهی در شهرهای مختلف ایران و ادامه انتشار فراخوان‌های اعتراضی

البته میانگین قیمتی که در این سایت اعلام شده است برای دلار آزاد می باشد. قیمت دلاری که در سامانه سنا ثبت شده است با قیمت دلار در بازار آزاد متفاوت است. علت این موضوع این است که صرافی ها برای قیمت دلار ملاحظاتی را در نظر می گیرند بنابراین موجب اختلاف قیمت خواهد شد. البته به این موضوع توجه کنید که متمرکز کردن قیمت ارز در یک بازار کار بسیار سختی است و نمی توان ارز را در هر جایی متمرکز کرد. اگر به روند قیمت دلار در سال های اخیر دقت کنید، متوجه خواهید که دلار از دهه هشتاد تا به الان همواره روند صعودی داشته است.

نرخ ارز اسمی نرخ ارز جاری را نشان می‌دهد و در بازار ارز برای معاملات ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرخ حقیقی ارز نرخی است که با توجه به سطح قیمت‌ها در داخل و خارج از کشور به دست می‌آید. نرخ حقیقی ارز نشان دهنده قیمت نسبی کالا و خدمات تولید شده در داخل کشور در مقایسه با قیمت نسبی کالا و خدمات تولید شده در خارج از کشور است. امروز دلار در بازار آزاد مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش یا کاهش قیمت دلار در ایران وابسته به عواملی متعددی است. اگر بخواهیم به یکی از بزرگترین عوامل افزایش قیمت دلار در ایران اشاره کنیم می توانیم تورم در کشور های طرفین را مثال بزنیم. به عنوان مثال در نظر بگیرید که تورم در ایران ۵ برابر تورم در کشوری دیگر است. در این صورت است که ارزش ریال نسبت به کشور مقابل ۵ برابر کاهش پیدا می کند. البته پایین نگه داشتن ارزش پول در علم اقتصاد یکی از شیوه های رونق اقتصادی کشور است اما اینکار در شرایطی موجب رونق اقتصادی خواهد شد.

اگر بخواهیم این موضوع را با مثالی بیان کنیم می توانیم بگوییم که پایین بودن ارزش پول کشور موجب می شود که کشور های دیگر برای خرید محصولات آن کشور ترغیب شوند زیرا ارزش پولی کشور پایین است. این روش همواره جوابگو نیست بلکه زمانی درست است که کشور از حالت تک محصولی بودن خارج شود. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی عقیده دارند که ارزش دلار نیز مانند سایر ارز های فیات می تواند به بهبود و ثبات اقتصاد آمریکا کمک کند. ثبات اقتصاد آمریکا می تواند موجب ثبات و سلامت اقتصادی نیز شود و در نتیجه معاملات جهانی پرسود خواهد بود. از عواملی که می تواند بر قیمت دلار آمریکا تاثیر بگذارد میتوان به عرضه و تقاضا، احساسات بازار و روش های تکنیکال اشاره کرد.

شوک مدیریتی دولت به بازار ارز

به طوریکه در سال های اخیر واردات نفت خام به این کشور به روزی ۱۲ میلیون بشکه رسیده است. در این صورت است که افزایش برون زای نفت خام موجب می شود که آمریکا از لحاظ تجاری دچار کسری شود. در این زمان است که برای متعادل کردن اقتصاد جهانی و این جریانات بهترین راه، افت قیمت دلار است. با افت قیمت دلار این کسری تجاری تا حد زیادی کنترل می شود و می تواند به حالت تعادل خود دست یابد.

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز

با حذف این تنخواه، از تزریق حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان باید به اقتصاد جلوگیری شد. امروز در بازار قیمت دلار متشکل در مقایسه با دو روز گذشته افت را در پیش گرفت و به ۳۶,۰۰۰ (سی و شش هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۸۴ درصدی داشته است. دلار در بازار آزاد، امروز به ۳۸,۴۶۰ تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۱.۷۶ درصدی داشته است.

بر پایه این نظریه از طریق مقایسه قیمت‌های یک کالای مشخص بر حسب پول‌های مختلف می‌توان نرخ تبدیل واقعی پول‌ها را در شرایط بازار آزاد و کارآمد محاسبه نمود. به عبارت دیگر در دو کشوری که جریان کالاها و مبادلات تجاری بین آن‌ها برقرار است باید قیمت یک سبد کالایی مشخص کم و بیش برابر باشد. برای محاسبه تبدیل دلار به یورو، دینار عراق، لیر ترکیه و سایر ارزهای رایج در کشور ایران، می توانید بهصفحه تبدیل نرخ ارز مراجعه کنید.