شرایط بنیادی صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه ایران چگونه است؟ | brassonline

شرایط بنیادی صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه ایران چگونه است؟ | brassonline

پس از استخراج سنگ معدن از معادن بزرگ، عیار سنگ معدن توسط روش‌های خاصی افزایش یافته و به صورت کنسانتره (خاکه) مس در می‌آید. کنسانتره پر عیار شده سپس برای ذوب و تولید مس با درجه خلوص بالا وارد کوره‌های بسیار بزرگی می‎گردد. روز گذشته نوسانات متعددی در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد داخلی مشاهده شد به طوری که تعدادی از مبادی فروش به افزایش قیمت‌ روز آهن آلات اقدام کردند. با توجه به تنوع محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت های فعال در این گروه، نوع سودآوری و عوامل تاثیر گذار بر روند سودسازی هر کدام از شرکت ها با یکدیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی می توان چند عامل تاثیرگذار بر سودآوری آن ها را نام برد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم. ارائه خدمات در زمینه پیمانکاری عمومی و مدیریت در قالب مهندسی، بازرگانی و فعالیت اجرایی ساختمان، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی وخدمات پس از فروش و بهره برداری از پروژه های حوزه انرژی اعم از نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی، احداث کارخانجات سیمان، قند، فولاد و…

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزش بازار بیش از 316 هزار میلیارد تومان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت در این گروه شناخته می‌شود.
  • با افزایش تقاضا ، روند نرخ بیلت دریای سیاه و فوب ایران نیز افزایشی شده است به طوری که نرخ شمش دریای سیاه از 590 دلار به 665 دلار رسیده و نرخ صادراتی ایران نیز به دنبال آن به 560 دلار افزایش یافته است که این امر خبر خوبی برای فولادسازان بورسی است.
  • این شرکت در سال 1380 در بازار سرمایه پذیرفته شد و هم اکنون معاملات آن با نماد «فاما» در بازار اول (تابلوی فرعی) بورس اوراق بهادار تهران انجام می شود.
  • پس از شروع انقلاب صنعتی که منجر به دگرگونی در اواخر قرن هجدهم شد آهنگران با استفاده از کوره های پودلینگ که توسط هنری کورت در سال ۱۷۸۴ ابداع شده بود، اقدام به تبدیل چدن خام به آهن کم کربن کردند.
  • وجود این معادن باعث شده تا صنعت فلزات اساسی از نظر تامین مواد اولیه با چالش مواجه نشود.

در این مطالعه، مزیت نسبی این صنعت در ایران با استفاده از شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده، بهره مکانی با توجه به ارزش افزوده و بهره مکانی با توجه به اشتغال، بررسی شده است و داده های سری زمانی 1342 تا 1378 نیز مورد استفاده قرار گرفت. همچنین با کمک روش هزینه منابع داخلی، شرکت فولاد مبارکه به عنوان مهمترین واحد این بخش، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان داد که در چهار سال از دوره پنجم؛ یعنی سال های 1370 تا 1373، بخش کانی های فلزی و غیرفلزی دارای مزیت نسبی بوده است. در این دوره، میانگین شاخص مزیت نسبی آشکار شده برابر 1.37 بوده است، در حالیکه در این دوره، شاخصهای بهره مکانی با توجه به ارزش افزوده و اشتغال در کمترین مقدار خود بوده اند.

نقدینگی و سرمایه در گردش

برای اینکه نمودارهای قیمت صحیح نشان داده شوند لطفاً ساعت دستگاه خود را با ساعت رسمی کشور هماهنگ کنید. محاسبه قیمت تمام شده براساس تعرفه های گمرکی از خدمتی است که ما در این راستا ریخته گری برنج در اصفهان ارائه می دهیم. بیلت‌ با استفاده از روش‌های مختلفی مثل ریختگری پیوسته، نورد یا اکستروژن (نوعی فرآیند شکل‌دهی) به دست می‌آید.

تحلیل بنیادی گروه فلزات غیرآهنی: آلومینیوم

هر چقدر که رقبا در یک صنعت بورسی کمتر باشند، وضعیت برای آن صنعت مطلوب‌تر است. چرا که به نوعی بازار فروش آن‌ها تضمین شده بوده و در حالت ایده‌آل می‌توانند هر قیمتی را برای محصولات خود تعیین کنند. لذا یک سرمایه‌گذار بنیادی، قبل از ورود به یک صنعت باید شرکت‌ها را از نظر رقابتی یا انحصاری بودن بسنجد.

صنایع مرتبط با فلز همواره نقشی استراتژیک در اقتصاد جهانی داشته است و ایران نیز به واسطه قرار گرفتن معادن فلزی بسیار زیاد در محدوده جغرافیایی خود، در سالیان اخیر به عنوان یکی از کشورهای مطرح در تولید محصولات مرتبط با فلزات اساسی بوده است. سرمایه گذاری های متعدد در صنایع فلزی ایران موجب گسترش شرکت ها و کارخانه های فعال در این حوزه شده است و همین عامل، گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه را تشکیل داد. در حال حاضر گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه ایران پس از گروه محصولات شیمیایی، بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد و همواره به عنوان یکی از پر حجم ترین گروه های این بازار شناخته می شود.