اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی | تکس مپ

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی | تکس مپ

اما اگر مسئولیتی در سیستم مالی یک شرکت بین المللی دارید لازم به ذکر است که در مراودات مالی بین المللی اظهارنامه مالیاتی به انگلیسی TAX RETURN گفته می شود. از نحوه تسلیم اظهارنامه گرفته تا دوره های مالی و انواع محاسبات که در مقالات آتی به آن ها خواهیم پرداخت. در این مقاله مبحث انواع مختلف مالیات بر اساس قوانین مالیاتی سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران به طور کامل تشریح خواهد شد. علاوه بر این نکات بسیار مفیدی درباره اظهارنامه مالیاتی 1400 را بیان خواهیم کرد.

  • بر اساس تبصره ماده 226 ق.م.م، امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات ارسال شده اظهارنامه مالیاتی، پس از پایان مهلت تسلیم اظهارنامه و فقط در اظهارنامه اصلاحی وجود دارد.
  • نکته مهم و قابل توجه در خصوص سال مالیاتی ، آن است که سال مالیاتی کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل ، از اول فروردین ماه تا آخر اسفند ماه ، محاسبه می شود و به این معنا است که در این محدوده زمانی یک ساله ، واحد تولیدی ، کسبی یا صنفی ، چه میزان درآمد و سود و زیان داشته است .
  • براساس قوانین مالیاتی ایران، اشخاص حقیقی که صاحب مشاغل و کسب و کار هستند، براساس حجم و نوع فعالیتشان، به سه گروه تقسیم می‌شوند.
  • • تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در خارج از کشور اقامت دارند، ولی کسب و کارشان در ایران در حال فعالیت است.
  • پس از ثبت نام، افراد باید اظهارنامه مربوط به خود را در این سامانه تکمیل و ثبت کنند.

اما در نهایت توصیه می‌شود که حتماً اظهارنامه از طریق درگاه الکترونیکی ارسال گردد. گاهی ممکن است برخی از اشخاص پس از اینکه اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کردند، متوجه مشکلاتی در اظهارنامه شوند که باید حتما آن‌ را اصلاح کنند. بهتر است بدانید که برای رفع مشکلاتی از این قبیل هم قانون وجود دارد و شما می‌توانید اظهارنامه خود را اصلاح کنید. از جمله اقداماتی که مودیان پس از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی باید انجام دهند بایگانی اسناد و مدارک تکمیل اظهارنامه است. لذت بعد از تکمیل و ارسال اظهارنامه از صفحه نمایی پرینت گرفته و در کنار دیگر اسناد و مدارک بایگانی نمایید. اظهارنامه مالیاتی 1400 به یکی از نگرانی های امسال فعالین اقتصادی بدل شده است.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

درآمد مالیاتی توسط دولتها برای اعطای مبالغی به جوامع از جمله ارتش، آموزش و پرورش، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها استفاده می‌شود. برنامه‌های بسیاری وجود دارد که از درآمد مالیاتی از جمله دفاع و امنیت استفاده می‌کنند که شامل کمک هزینه برای وزارت دفاع است. برنامه‌های تأمین اجتماعی، برنامه‌های مهم بهداشتی، یا برنامه‌های شبکه ایمنی که برای مثال بیمه بیکاری، مسکن کم درآمد، تمبر غذا و غیره است. اگر تراز مالی در پایان دوره وارد نشده و مبالغ مربوطه درج نشود، ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ممکن نیست.

راهنمای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل 1400 – 1401

کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد را اظهارنامه مالیاتی می‌نامند. اظهارنامه مالیاتی عبارت است از تکمیل اسنادی که درآمد یک نهاد یا فرد را با میزان مالیات قابل پرداخت به دولت، سازمان‌های دولتی یا مودیان احتمالی محاسبه می‌کند. فرم‌های خاص مالیاتی در نظر گرفته شده‌است که توسط مودیان مالیاتی یا مؤسسات خصوصی که باید گزارش بدهی‌های مالیاتی را همراه با درآمدزا، مشاغل و شرکت‌ها گزارش کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه همه اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی را هر ساله تکمیل و ارسال نمایند، اما لازم است بدانید که لزوما همه این اشخاص مجبور به پرداخت مالیات نیستند. صفحه پانزده فرم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه دوم مشارکتی همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید مربوط به جدول محاسبه مالیات سهم هر شریک است. از قسمت بالای جدول هریک از شرکا را انتخاب و اطلاعات مالی آن را در قسمت پایینی جدول تکمیل کنید. صفحه 13 فرم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه دوم انفرادی یکی از مهم‌ترین صفحات آن است. در این صفحه که تصویر آن را در زیر می‌بینید، صورت‌وضعیت درامد و هزینه مؤدی وارد می‌شود و درنهایت سیستم سود یا زیان سال مالی را محاسبه و نمایش می‌دهد. توجه داشته باشید که فیلدهای سفیدرنگ توسط شما پر شده و فیلدهای زردرنگ توسط سیستم محاسبه و نمایش داده می‌شوند.