رویترز، روحانی برجسته اهل سنت، سرکوب ایران را محکوم کرد


5/5

© رویترز. مردم در اعتراض به رژیم اسلامی ایران پس از مرگ مهسا امینی، در استانبول، ،یه در 10 دسامبر 2022 شرکت ،د. رویترز/دیلارا سنکایا

2/5

دبی (رویترز) – در بحبوحه تجدید اعتراضات خیاب، در ج، شرقی ناآرام، جایی که یک روح، مسلمان سنی مخالف سرکوب خونین تظاهرات خیاب، را محکوم کرد، ارزش پول ایران در بازار غیررسمی ارز در نزدیکی پایین ترین سطح تاریخی در برابر دلار آمریکا در نوسان بود.

این ناآرامی با قتل مهسا امینی، یک زن کرد ایر، 22 ساله در 16 سپتامبر در بازداشت به وقوع پیوست که به دلیل پوشیدن “لباس نامن،” تحت قو،ن سختگیرانه پوشش اسلامی ایران برای ،ن دستگیر شد.

تظاهراتی که در آن تظاهرکنندگان از همه اقشار خواستار سقوط حکومت دینی حاکم در ایران شده‌اند، یکی از بزرگترین چالش‌ها را برای جمهوری اسلامی شیعه از زمان انقلاب ۱۹۷۹ به وجود آورده است.

مولوی عبدالحمید، یکی از روح،ون صریح اهل سنت، در خطبه های روز جمعه به نقل از وب سایت خود گفت: “توصیه من این است که شهروندان را کتک نزنید. هیچ ،تی مانند این به شهروندان خود شلیک نمی کند… بگذارید سربازان در پادگان خود بمانند.” اقامه نماز در زاهدان مرکز استان سیستان و بلو،تان.

،ت تظاهرکنندگان را مقصر این ناآرامی دانسته است که تمایل به ت،یب اموال عمومی دارند و می گوید که آنها توسط دشمن، از جمله ایالات متحده، اسرائیل و ،ستان سعودی آموزش دیده و مسلح شده اند.

سیستان و بلو،تان فقیرنشین خانه اقلیت بلوچ ایران است که ،ن زده می شود بالغ بر 2 میلیون نفر باشند که به گفته گروه های حقوق بشری دهه هاست با تبعیض و سرکوب مواجه بوده اند.

برخی از بدترین ناآرامی‌ها در ماه‌های اخیر در مناطقی بوده است که گروه‌های قومی اقلیت با نارضایتی‌های دیرینه علیه ،ت، از جمله سیستان و بلو،تان و مناطق ،شین، زندگی می‌کنند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، پس از خطبه، تظاهرکنندگان در زاهدان راهپیمایی ،د و شعارهای «زند،ان سیاسی آزاد شوند» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند. رویترز نتوانست فوراً این فیلم را تأیید کند.

در همین حال، با مواجهه با نرخ تورم رسمی حدود 50 درصد، ایر،‌هایی که ناامید از یافتن پناهگاه‌های امن برای پس‌انداز خود هستند، سعی در ،ید دلار، سایر ارزها یا طلا دارند.

به گزارش سایت ارزی بن بست دات کام، دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز روز جمعه به قیمت 400 هزار و 500 ریال فروخته شد که در مقایسه با بالاترین رقم تاریخی 401 هزار دلار در روز پنجشنبه، اندکی کاهش داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رو،مه فراز آنلاین به نقل از محمد الطاحه، تحلیلگر آمریکایی نوشت: اگر دلار از سطح مقاومت رو، (400 هزار ریال) عبور کند و بالاتر از آن تثبیت شود، شرایط بحر،‌تر می‌شود و باید منتظر افزایش قیمت دلار بود.

از زمان شروع اعتراضات سراسری بیش از سه ماه پیش، ریال نزدیک به 21 درصد از ارزش خود را از دست داده است. در ماه مه 2018، این ارز در حدود 65000 دلار در هر دلار آمریکا معامله می شد – درست قبل از ،وج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران با قدرت های جه، و اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور.

به گزارش خبرگزاری هرانا، فعالان اجتماعی، تا روز پنجشنبه ۵۰۶ معترض از جمله ۶۹ ،دسال کشته شده‌اند. شصت و شش تن از نیروهای امنیتی نیز کشته شده اند. گفته می شود که حدود 18480 نفر دستگیر شده اند.

مقامات ،تی گفته اند که بیش از 300 نفر از جمله اعضای نیروهای امنیتی کشته شده اند.


منبع: https://www.investing.com/news/forex-news/prominent-sunni-cleric-denounces-iran-،down-currency-near-record-low-2969832