کشش مفتول ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | fouladgostar

کشش مفتول ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | fouladgostar

این سلسله عملیات باعث می شود که قطر مفتول کاهش و طول مفتول صنایع مفتولی فولاد گستر افزایش پیدا کند. در فرایند کشش یک مرحله روان کاری وجود دارد که هدف از آن بهبود کیفیت سطح مفتول بوده و می تواند در افزایش عمر قالب های مورد استفاده تاثیر چشم گیری داشته باشد. روان کردن معمولا با استفاده از موادی نظیر روغن های مشخصی انجام می شود. همچنین می توان مفتول مورد نظر را در محلول مس سولفات فرو برده و سپس عملیات کشش را آغاز نمود. فرایند کشش مفتول یک فرایند تولید فلزات است که در آن فلزات به صورت پودر تولید و سپس با فشاردهی و یا گرمایی شدن به شکل قطعات مختلفی تبدیل می‌شوند.

  • فرآیند پایانی ممکن است یک استوانه بسته باشد که در آن یک استوانه نیز قرار می‌گیرد و سیم کویل شده مستقیماً با استفاده از یک صفحه گردان به داخل استوانه می ریزد.
  • در فرایندهای کشش سنتی و معمولی مقادیر دلتا بین ۲/۵ الی ۳ می باشد در حالی که در سیستم کشش جدید این مقدار کمتر یا مساوی ۵/۱ می باشد.
  • این ترکیب قلیایی بوده و در دماهای بالا روی قطعه اعمال می‌شود.
  • در صورتی که در مفتول حفره های گازی مشاهده گردد دلیل آن را در حبس گازهایی که در هنگام شکل گیری و انجماد شمش صورت گرفته است می توان یافت.
  • کشش مفتول یک فرآیند  شکل دهی فلزات است که برای کاهش سطح مقطع سیم با کشیدن سیم از طریق یک قالب کششی یا یک سری از قالب ها استفاده می شود.

اما برای جلوگیری از ایجاد نقص قالب و کاهش اصطکاک سطح قالب و قطعه، قطعه باید روانکاری شود. به طور کل می توان گفت که صابون یا پودر کشش یک ترکیبی می باشد. این ترکیب قلیایی است و در دما های بالا روی قطعه انجام می‌شود.

کاربرد دستگاه های کشش مفتول

با این شرایط در هنگام رسیدن مفتول به ایستگاه پایانی دمایی حدود 980 درجه سانتگراد دارد. اگر میزان افت دما بیش از میزان ذکر شده باشد مفتول پس از نهایی شدن مرحله تولید بسیار ترد و شکننده خواهد شد. مفتول آهنی یا مفتول فولادی کاربردهای زیادی در صنایع و ساختمان سازی دارد.

مفتول کشش

سختی حاصل از عملیات اعمال نیرو بر روی فولاد در اثر ریز شدن دانه ها و در هم ریختن نظم کریستالهای فولاد است. اما در متالورژی برای نظم دادن به کریستالهای فولاد راهی وجود دارد که باعث ایجاد نرمی فولاد و یا از بین بردن اثر سختی ایجاد شده در اثر عملیات مکانیکی می گردد. این روش که از طریق حرارت دادن فولاد و نگهداشتن آن در دما و زمان معینی صورت می گیرد عملیات آنیل نام دارد. این پودر کشش  یا پودر فریت (Ferrite Powder) از مخلوطی از اکسید آهن (Fe2O3) و کربنات باریم (BaCO3) تهیه می‌شود.

دستگاه هیدروفرمینگ

برای تغذیه آن از طریق دستگاه، انتهای سیم باید بریده یا صاف شود که سپس از طریق دستگاه و هم از طریق یک سری قالب ها تغذیه می شود تا به سطح مقطع نهایی خود برسد. انتهای دستگاه معمولاً دارای یک قرقره یا کلاف است بنابراین محصول نهایی یک سیم با قطر مورد نظر به صورت قرقره یا کویل می باشد. فرآیند پایانی ممکن است یک استوانه بسته باشد که در آن یک استوانه نیز قرار می‌گیرد و سیم کویل شده مستقیماً با استفاده از یک صفحه گردان به داخل استوانه می ریزد.